вторник, 27 ноября 2012 г.

Останній Франкой. Залишитися в живих.


«Узгоджено»
__________/________/
Урок української літератури
Провела Пазенко Алла Олегівна
У 5А класі
Тема: Іван Франко «Грицева шкільна наука»
Мета:
-         Допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст оповідання І.Франка, продовжувати знайомство з творчістю І.Франка; вчити учнів висловлювати свої думки, уміти зіставляти події минулого із власними життєвими інтересами;
-         Розвивати навички складання плану, визначення його теми головної думки, характеристики образів героїв, пам’ять, увагу, логічне мислення, культуру мовлення, навички роботи з підручником;
-         Виховувати свідоме ставлення до навчання, почуття гумору, дбайливе ставлення до власної школи, повагу до своїх учителів, батьків, бажання гарно вчитись і багато знати.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: портрет письменника, записи на дошці, картки.
Методи й прийоми: мозковий штурм, питання-відповідь, бліц-турнір, інсценізація, мандрівка, диспут



Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Добрий день, діти! Давайте привітаємо один одного, побажаємо своїм друзям плідної роботи і гарного настрою! Сідайте рівно, починаємо наш урок.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
Сьогодні ми продовжуємо знайомство з оповіданням І.Франка «Грицева шкільна наука», детальніше проаналізуємо текст, з’ясуємо,  якою змалював стару школу І.Франко у своєму творі, і якою є нова сучасна школа. Що в них є спільного та відмінного.
Твори І.Франка навчають нас доброті, повазі до старших та однолітків, вчать співчувати один одному, дружити, а не сміятися, не ображати інших. Адже кожному з нас у будь-якій ситуації може знадобитися допомога.
Деякі твори І.Франка мають автобіографічний характер, написані за своїми дитячими враженнями, або на основі розповідей, почутих у батьковій кузні.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Пошукове завдання
Назвіть якості, які на вашу думку притаманні І. Франку
Мужній, допитливий, веселий, задумливий, працьовитий, сором’язливий, талановитий, несміливий.
Обгрунтуйте свою думку.
2. Проблемне запитання
Давайте пригадаємо, яким було навчання малого Франка у школі?
Малий Франко, навчаючись у школі, й сам потерпав від нудної науки й образ з боку учнів та вчителів.  Про це він писав у своїх оповіданнях.
Я вам зараз прочитаю думку одного учня, а ви мене виправте, якщо ви вважаєте інакше.
Був собі хлопчик Гриць. Батько віддав його до циркової школи, де хлопчиків вчили їсти різні речі, бити один одного й не бути битими, учили смішити. Гриць добре навчався й міг тепер дресирувати гусей, учити їх говорити.
3. Конкурс «Хто найуважніший?»
Зараз перевіримо, чи дійсно ви уважно читали оповідання.
1. Скільки гусей було в череді у Гриця?
2. Скільки їх стало через рік?
3. Скільки вчився Гриць у школі?
4. Що змусили Гриця з’їсти хлопці?
5. Як вони це називали?
6. Яке слово вивчив Гриць?
7. Як називався учитель у старій школі?
IV. ФОРМУВАННЯ І ВДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Слово вчителя
Щоб краще запам’ятати і усвідомити зміст твору, треба скласти його план: поділити на частини та придумати до них заголовки
2. Колективне складання плану.
Відкриваємо зошити, записуємо сьогоднішнє число.
План:
1. Гриць-пастух
2. Батько веде Гриця до школи
3. Неласкавий прийом
4. Важка наука
5. Мрії батьків про подальше навчання сина
6.Гуси під наглядом сусідського хлопця
7. Як гусак присоромив Гриця
3. «Мозковий штурм»
1. Яка тема оповідання «Грицева шкільна наука» (правдиве зображення старої школи на Україні, стосунків між учнями та учителями).
2. Хто такий Гриць? (Дитина, яка не вимовляє кількох звуків, допитливий хлопчик, неосвічений).
Знайдіть приклади у тексті
3. Хто навчав дітей? Що ви можете сказати про пана Професора?
Знайдіть у тексті.
4. Мандрівка
Давайте перенесемось у другу половину ХІХ т.. в Західну Україну, зазирнемо в клас, де навчався Гриць. Як ви думаєте, що там відбувалося?
5. Інсценування
(Діти інсценують перший прихід Гриця до школи)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК
1. Проведення міні-диспуту
Ми вже добре уявили навчання в старій школі, а в новій навчаємося самі. Отже давайте наведемо докази на захист старої школи, висловимо зауваження, подиспутуємо.
Не забувайте використовувати слова на дошці.
Мені здається
Я вважаю
Я думаю, що
Я не згоден
Дозвольте заперечити
Я підтримую думку товарища
2. Мозковий штурм
Чи справді Гриць був нерозумним, нездатним до навчання?
Чи справді стара школа нічого не могла навчити дітей, не мала значення для їхньої освіти?
Чи сприяла навчанню система покарань у старій школі? (знайдіть у тексті, як само карали дітей)
3. Бліц-турнір
Тепер поговоримо про нову школу. Безумовно, вона краще, але, напевне, є і якісь недоліки. Спробуйте відповісти на запитання.
Висловіть свої зауваження щодо нової школи. Що хорошого, що поганого?
4. Робота з текстом
1. Зачитайте опис школи, у якій навчався Гриць ( у сінях зовсім темно і воняє капустою)
2. Що слугувало наочністю у старій школі? (Якісь дощечки, а на них якісь гачки, стовпки, чорнильниці-дощечки з літерами та складами)
3. Що робили хлопці на уроках?
4. Що вивчив Гриць за рік навчання в школі?
VI. ПІДСУМКИ
Отже, скажіть мені:
1. Що вам сподобалось у старій школі, а що ні?
2.Що дають знання людям?
3. А що ще, крім навчання, нам дає школа? (Друзів) А що таке дружба? Чи вмієте ви цінувати дружбу?
4. Якою б ви хотіли бачити свою школу в майбутньому?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
На вибір: написати твір-мініатюру « За що я люблю школу?» чи «Яким я бачу ідеального вчителя?»
Урок закінчено, дякую вам за плідну працю! Я дуже рада, що ви були активними, зараз я назву ваші оцінки.

Комментариев нет:

Отправить комментарий